اوزون درمانی و اکیسژن تراپی

شما هیچ موقع ارزش این که می‌توانید به سادگی حرکت کنید را نمی‌دانید. تا هنگامی که دیگر از این نعمت برخورددار نیستید.در واقع ما توانایی‌های ارزشمندی مانند راه رفتن و حرکت دادن انگشتانمان را نادیده می‌گیریم. مفاصل ما حرکات بدن ما را به خوبی کنترل می‌کنند. بنابراین زمانی که آسیب‌دیدگی یا بیماری باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود، این موضوع تاثیرات مخربی بر زندگی ما خواهد داشت. مشکلات مفصلی معمولا با بروز علائمی مانند احساس خشکی و بی‌حرکتی در مفصل، حساسیت به لمس و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل آغاز می‌شوند. در صورتی که این علائم نادیده گرفته شوند، ممکن است در ادامه فرد به درد مفصلی دچار شود. درمان‌هایی که در این مورد به طور معمول برای بیماران تجویز می‌شود، داروهای مسکن و ضد‌التهاب، تزریق کورتیزون، فیزیوتراپی و حتی جراحی است. با این حال یک روش درمانی جایگزین وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند که برای همیشه قابلیت حرکت طبیعی مفصل خود را بازیابید و بدون درد زندگی کنید. این روش درمانی، اوزون‌تراپی است.

برای این که بتوانید این روش درمانی و نحوه‌ی عملکرد آن بر روی مفاصل بدن را درک کنید، باید بدانید که اوزون چیست. اوزون یک گاز طبیعی است که هر مولکول آن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. همه‌ی ما وقتی کلمه‌ی “اوزون” را می‌شنویم به یاد لایه‌ی محافظتی می‌افتیم که دور تا دور اتمسفر زمین را احاطه کرده است. و گاز‌هایی که ما برای زنده ماندن به آن‌ها نیاز داریم را در خود جای داده است. اما این تنها یکی از کاربردهای اوزون است. با پیشرفت علم در زمینه‌ی پزشکی می توانیم استفاده‌های دیگری هم از گاز اوزون داشته باشیم. در مواردی که شخص به بیماری‌های مفصلی و سایر مشکلات مربوط به آن دچار می‌شود، اوزون می‌تواند به رفع درد‌های عضلانی و مفصلی شخص کمک کرده و موجب راحتی و آسوگی او شود.

اوزون می‌تواند بیماری‌ها و اختلالات مختلفی را در مفتصل بدن درمان کند که از آنها می توان پوکی استخوان، پارگی تادون ها، خارپاشنه، درمان مفاصل فرسایش یافته بر اثر آرتروز، دیسک کمر، بافت‌های آسیب‌دیده، رباط‌های آسیب‌دیده، گردن درد مزمن، کمردرد مزمن و … را نام برد.

گاز اوزون با راه های مختلفی به بدن کمک می‌ کند که خودش را بازسازی و ترمیم کند و اختلال مفصلی را برطرف کند. اوزون موجب می‌شود که مواد مغذی لازم که برای بازسازی و ترمیم عضلات و لیگامنت‌ها مورد نیاز هستند، به آن‌ها برسد. این نتایج به علت وجود پنج اثر اوزون به دست می‌آید:

اوزون باعث تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. بنابراین دیگر هیچ عامل مخربی موجب بروز اختلال در روند بهبودی مفصل نمی‌ شود. تفاوتی نمی‌ کند که عملکرد سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد ضعیف یا بیش از حد قوی باشد. در هر صورت اوزون عملکرد این سیستم را به حالت طبیعی باز می ‌گرداند.

اوزون و اکسیژن تراپی موجب اکسیژن ‌رسانی بیشتر به ناحیه آسیب‌ دیده می ‌شود. این عامل برای تسریع روند بهبودی بسیار ضروری است.

اوزون موجب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. افزایش جریان خون نیز باعث کاهش التهاب می‌شود.

اوزون موجب می‌شود که میتوکوندری سلول‌ها با مقادیر مناسبی از اکسیژن تغذیه شود. معمولا برای تحریک میتوکوندری برای جذب اکسیژن ، ویتامین C تجویز می‌شود. اما اوزون‌تراپی در این زمینه تاثیرات بسیار بیشتری نسبت به مکمل‌های ویتامین C دارد.

اوزون همچنین موجب افزایش حضور آنتی‌اکسیدان‌ها در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. این موضوع باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت و التهاب می‌شود.

اوزون‌تراپی چگونه انجام می‌شود؟

 

زمانی که شما جوان هستید، به این موضوع فکر نمی کنید که چگونه عواملی مانند ورزش کردن، آسیب‌دیدگی‌ها و همینطور ژنتیک شما بر وضعیت مفاصل بدنتان در آینده تاثیر خواهد گذاشت. خوشبختانه به لطف پیشرفت‌های اخیر پزشکی مانند اوزون‌تراپی، برای شما این امکان وجود دارا که بدون محدودیت فعالیت کنید و مجبور به تحمل درد نباشید. در صورتی که به درد‌های مفصلی مبتلا هستید با یکی از متخصصینی که این روش درمانی را انجام می‌دهد مشورت کنید. این روش درمانی می‌تواند راه بازگشت شما به زندگی بدون درد باشد.

اوزون‌تراپی دارای سه مرحله است. در مرحله‌ی اول، داروهای مسکن و ضدالتهاب مستقیما در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. این کار بدین منظور انجام می‌شود که تورم مفصلی کمتر شود و جریان خون در این ناحیه افزایش یابد. در همین مرحله شما در خواهید یافت که این روش درمانی تاثیرگذاری بسیار بیشتری از سایر روش‌های درمانی دارد. سپس در این ناحیه ترکیبی از ویتامین‌های مختلف نیز تزریق می‌شود. این کار به تقویت مفاصل کمک بسیار زیادی می‌کند و موجب می‌شود که مفصل شما بتواند فشار‌هایی که بر آن وارد می‌شود را به خوبی تحمل کند. در این مرحله دوز کنترل‌شده‌ای از گاز اوزون در مفصل تزریق می‌شود . اوزون به بهبودی مفصل و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده‌ی آن کمک می‌کند و موجب افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود.

بعد از گذشت یک دوره‌ی درمان ۶ هفته‌ای، مفصل تا چند ماه وضعیت مساعدی خواهد داشت. اما باید در نظر داشته باشید که اوزون نمی تواند روند فرسایش و ساییدگی مفصل را متوقف کنید، بنابراین شما نیاز دارید که هر ۳ یا ۴ ماه یکبار، اوزون را یک بار دیگر تزریق کنید  تا درد مفاصل خود را برطرف کنید.

آیا اوزون‌تراپی دردناک است؟

 

در صورتی که مفصل شما بسیار ملتهب باشد، ممکن است کمی در هنگام تزریق احساس ناراحتی کنید. اما این روش درمانی به طور کلی دردناک نیست. در واقع این روش درمانی کمترین میزان درد را به همراه دارد و در مقیاس ۱ تا ۱۵، میزان دردی که ایجاد می‌کند در حدود ۱٫۵ است. در هنگام تزریق بی‌حس‌کننده‌ی موضعی شما تنها چند ثانیه احساس درد. و ناراحتی خواهید داشت و بعد از آن دیگر هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

زمانی که اوزون در مفصل تزریق می‌شود، شما هیچ احساس دردی نخواهید داشت اما تا حدود ۳۰ دقیقه احساس می‌کنید که درون مفصل شما پر شده است. شما احتمالا تا ۲۴ ساعت پس از درمان، کمی احساس سوزش در مفصل خود خواهید داشت، خصوصا اگر اولین بار باشد که این درمان را دریافت می‌کنید. چون معمولا در اولین جلسه‌ی درمان، مفصل هوز ملتهب است. با این وجود بسیاری از بیماران ما اظهار کرده‌اند که هیچ احساس دردی نداشته‌اند.

اوزون و بدن ما

 

واکنش بدن به اوزون در افراد مختلف متفاوت است. دوزهای بالای اوزون می‌تواند برای بدن مخرب باشد. این گاز در دوزهای بالا می‌تواند حتی بدن را مسموم کرده و موجب مرگ شخص شود. با این حال دوز‌های بسیار پایین و کنترل‌شده‌ی اوزون به عنوان یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی در بدن عمل می‌کند و به بدن ما در بازسازی و ترمیم خود در نواحی مشخص کمک می‌کند. خواص درمانی و ترمیمی این ماده از بسیاری از درمان‌ها و روش‌های دیگر بیشتر است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *